ZAPOWIEDŹ SAN ANDREAS
Kiedy Twój flagowy produkt jest najlepiej
sprzedającą się grą wideo obecnej generacji na całej planecie, oczekiwania
wobec Twojej kolejnej pozycji są ogromne. Dodając do tego fakt, iż Grand Theft Auto III i Grand Theft Auto: Vice City od Rockstar Games są
dwiema z najbardziej akceptowanych i dostępnych gier wydanych do tej pory, te
oczekiwania stają się jeszcze większe. Ale kiedy ludzie dowiadują, że Twoja
najnowsza gra jest tak rozbudowana, iż obejmuje ona cały stan, nacisk rośnie
tak bardzo, że może być to uciążliwe. Albo może chciałbyś tak myśleć...
W przypadku zapowiedzianego na październik Grand Theft Auto: San Andreas od
Rockstara, ciśnienie i oczekiwania fanów możemy porównać do ciężaru, którego
podjęli się pracownicy tej firmy. Zdeterminowani, aby stworzyć produkt poza
wszelkimi wyobrażeniami ludzi, pracują niestrudzenie dzień i noc, żeby mieć
pewność, iż to nie będzie to tylko najlepsza część Grand Theft Auto, ale także
najlepsza gra wideo, w którą do tej pory graliśmy.
Poprzeczka jest zawieszona dosyć wysoko i pewnie tylko niewielu pozycjom uda
się podjąć to wyzwanie. Ale kiedy słyszysz o takich grach jak Halo 2, Metal
Gear Solid 3, Fable, Resident Evil 4, Ratchet 3, Jak 3 i kilku innych
wychodzących pod koniec bieżącego roku, jesteś zmuszony być na bieżąco ze
wszystkimi informacjami. I właśnie tu opiszemy, co nowego proponuje nam
Rockstar.
W miesiącach poprzedzających E3 2004, kiedy San Andreas zostało zapowiedziane,
dowiedzieliśmy się wielu informacji. Wiemy, na przykład, że stan San Andreas
jest wielkości pięciu Vice City: z trzema ogromnymi metropoliami rozciągającymi
się wzdłuż wielu autostrad, dróg i innych wiejskich traktów. Wiemy także, że
główny bohater, Carl Johnson, musi się odżywiać. A jeśli nie będzie robił tego
racjonalnie, może stać się niesamowicie chudy albo gruby. Z drugiej strony,
jeśli będzie to robił prawidłowo, będzie mógł udać się do siłowni, aby trenować
w celu nabrania muskulatury, co uczyni go groźniejszą postacią, z którą nie
warto zadzierać.
Nie zapominajmy także o ogromnej liście udoskonaleń, jakie poczynił Rockstar w
przypadku oprawy wizualnej. Na ekranie w danym momencie jest od 30% do 50%
więcej polygonów, w dodatku przy powiększonym zakresie widzenia oraz
zaimplementowanych odbiciach w czasie rzeczywistym. Namierzanie wrogów z broni
także jest teraz lepsze, wraz przedstawieniem akcji podobnie jak w Manhuncie i
fizyką szmacianej lalki dla spadających przeciwników. Inne ulepszenia, jak
bardziej szczegółowe tekstury, lepsze animacje i najbardziej ważna zmiana -
ulepszona SI, są wystarczająco kuszące, aby interesować się coraz to nowymi
informacjami o tej grze. Nie wspominamy tutaj o liście innych ciekawych rzeczy,
o których szerzej pisaliśmy w poprzednich artykułach.
Podczas gdy zawsze możemy poczytać o tym, co zespół planuje albo usłyszeć o
informacjach z różnych źródeł wałkowanych już wiele razy, nic nie zastąpi
widzenia San Andreas w akcji na żywo. Szczęśliwie dla nas, mieliśmy taką okazję
kiedy odwiedziliśmy w czerwcu siedzibę Rockstara mieszczącą się w Nowym Jorku.
I mimo tego, że widzieliśmy i graliśmy w poprzednie części Grand Theft Auto
wiele razy, nie możemy się do nich odwołać, kiedy opuściliśmy biura Rockstara
tak podekscytowani jedną z ich nadchodzących gier. I nie tylko dlatego, że
wszystko o czym napisaliśmy poniżej w rzeczywistości stoi na znakomitym
poziomie wykonania, ale także, iż jest tego naprawdę dużo. Jazda na rowerze,
hazard w kasynach, strzelanie z samochodu w cztery osoby i inne świetne rzeczy.
Ale co z możliwościami, o których do tej pory nie mieliśmy pojęcia? Albo z
bardziej szczegółowo rozwiniętych elementach rozgrywki, które wcześniej zostały
tylko napomknięte? Cieszymy się, że o to zapytałeś. Jesteśmy dumni z tego, iż
możemy zaprezentować Ci masę nowych informacji obejmujących interesujący system
robienia tatuaży, ulepszone sterowanie kamerą, czy też osadzanie się kurzu na
Twoich samochodach. Brzmi interesująco, nieprawdaż?
Robienie tatuaży
Każdy jest już pewnie obeznany z wiadomością, że CJ może odwiedzić swojego
fryzjera Reece'a, aby zmienić fryzurę, ale nie jest to jedyny dostępny patent w
przypadku tworzenia własnej postaci. Gracze będą mogli także zmieniać ubranie
oraz swój wygląd zewnętrzny, więc każdy będzie mógł stworzyć dokładnie takiego
gangstera, jakiego chce (Zamierzasz być napakowanym CJ'em z łysą głową czy też
grubasem z afro? Decyzja należy do Ciebie). Ale być może żadna z tych
dostępnych opcji zmiany wyglądu nie jest tak unikalna, jak możliwość robienia sobie
tatuaży.
A by to zrobić, CJ musi najpierw znaleźć salon tatuażu, a pierwszym z nich
będzie z pewnością ten położony obok salonu fryzjerskiego Reece'a. W środku
będzie mógł on wybrać jeden z długiej listy dostępnych wzorów oraz część ciała,
na której chce taki tatuaż wykonać. Większość z tych tatuaży jest powiązana z
gangami, ich slangiem i innymi podobnymi rzeczami, które nawiązują do stylów
popularnych w latach 90 w Los Angeles.
“Chcieliśmy, żeby ludzie mieli całkowitą kontrolę nad ich postacią”, powiedział
Leslie Benzies, prezydent Rockstar North. “Jeśli nie będzie im się podobało
noszone ubranie, będą mogli zarobić wystarczającą ilość pieniędzy, aby kupić
nowe ciuchy. Podobnie jest z tatuażami, tylko inna jest w tym przypadku
motywacja. Jeśli jesteś w gangu, robisz sobie tatuaż z odpowiednim symbolem,
żeby to wyrazić.”
Aby mieć pewność, iż wszystko jest wykonane jak najlepiej, zespół Rockstara
współpracował ze sławnym, pochodzącym z Los Angeles wykonawcą tatuaży, Panem
Cartoon - który najbardziej znany jest z wystąpienia w małym filmie pod tytułem
“Atrament”. Kiedy Pan Cartoon był w centrum uwagi, mogliśmy zapoznać się z
ważniejszymi aspektami tatuaży oraz filozofią za nimi stojącą. Tatuaże ludzi z
Los Santos przedstawiają zwykle symbole gangów, pukawki i kobiety; dodajmy do
tego jeszcze duży nacisk na czarny kolor z wzorami i stylami przypominającymi
te z tego terenu w latach 90 (przypomnij sobie film “Chłopaki z sąsiedztwa” i
już będziesz wiedział o co chodzi).
Z drugiej strony tatuaże w San Fierro przedstawiają zafascynowanie takimi
rzeczami jak azteckie symbole, narkotyki i inne motywy odbijające się na
bardziej zrelaksowanej społeczności tego miasta. W Las Venturra, metropolii
wzorowanej na Las Vegas, możesz spodziewać się zobaczyć takie rzeczy jak karty,
kości do gry i inne symbole reprezentujące Fortunę - inspirowane atmosferą tego
terenu.
Przyczyną dla której Rockstar położył tak duży nacisk na tatuaże w San Andreas
jest to, że tamtejsza policja w prawdziwym życiu bardzo na nich polega. Mają
oni naprawdę ogromną bazę danych członków gangów i ich tatuaży, dlatego
częściej stosują ją jako bardziej dokładną metodę wykrywania przestępców niż
tradycyjną identyfikację. Używają także zdjęć gangsterskich tatuaży, jako
metodę pozwalającą zajrzeć do umysłu i psychiki takiego członka gangu - coś
czego odciski palców ani dokumenty nie pozwalają zrobić.
Ulepszona kontrola nad kamerą
Jako jeden z ważniejszych priorytetów Rockstar North obrał stworzenie nowego i
bardziej inteligentnego systemu kamer, który zapewni graczom całkowitą wolność
i kontrolę, jakiej potrzebują. Tak jak w innych trójwymiarowych grach
przygodowych i akcji, w San Andreas prawa gałka analogowa służy do ustawiania
kamery - zarówno podczas poruszania się pojazdem, jak i pieszo.
Kiedy używasz prawej gałki analogowej podczas celowania, pozwala Ci ona na
namierzanie przeciwników z każdej broni różnego zasięgu, a dodatkowo teraz nie
musisz już stać w miejscu, kiedy to robisz. Ponadto gracze mogą jednocześnie
celować prawą gałką analogową, podczas gdy poruszają się na boki za pomocą
lewej gałki. Ta nowa możliwość oznacza, iż możesz zawsze patrzeć się w innym
kierunku niż biegniesz czy też jedziesz, co pozwala Ci na skupienie uwagi
wszędzie dookoła, a nie tylko przed siebie. Różnica w grywalności będzie
kolosalna.
Samochody się brudzą
Jazda w zakurzonym stanie, jakim jest San Andreas, może naprawdę odcisnąć się
na wyglądzie Twojego pojazdu pod względem czystości. Kiedy jeździsz po różnych
miastach, możesz zauważyć, że tamtejsi ludzie nie myją swoich samochodów,
dlatego są one brudne!
Gdyby przypadkiem gracze położyli swoje łapki na nowiutkim, nieskazitelnym
samochodzie, mogliby zauważyć, że ten stan rzeczy nie utrzyma się zbyt długo.
Ciągłe używanie tego samego pojazdu powoduje, iż osadza się na nim cała masa
brudu. Na przykład zabrudzenia pojawiają się na całym samochodzie, lub na jego
części, gdy dochodzi do zderzenia na drodze z innym wozem. Jeżdżenie przez
parki i inne tereny z pyłem unoszącym się w powietrzu, powoduje zbieranie się
brudu i kurzu na powierzchni szyb. A jeśli nie znajdziesz myjni samochodowej,
aby dbać o to, żeby wóz był czysty i błyszczący, może on nawet rdzewieć, jeśli
będziesz za dużo nim jeździł.
Na dodatek, także te same reguły co Ciebie obowiązują w San Andreas u postaci
niezależnych. I nie tylko na ich samochodach osadza się brud, jeśli nie będą
odwiedzać myjni o czym pisaliśmy powyżej, ale także z ich wozów wylatują szyby,
dyndają zderzaki oraz zauważymy podziurawione pociskami drzwi. Jeśli szukasz
dowodu na to, że Rockstar próbuje jak najbardziej przybliżyć grę do
rzeczywistości, to właśnie już go masz.
Taktyki członków gangu
Chyba każdy jest świadomy, że gangi w świecie Grand Theft Auto stanowią ważną
część grywalności. Ale takich jak w San Andreas jeszcze nigdy nie było.
Rockstar nie pracował raczej na tym, aby każdy gang był niemożliwą do
zatrzymania maszyną do zabijania, ale aby każdy z jego członków reagował tak
jak w prawdziwym życiu. Członkowie gangu nie stoją po prostu od tak i nic nie
robią, ale rozmawiają między sobą, piją, palą, pozdrawiają siebie i pokazują
umowne znaki, a nawet angażują się w bezcelową dyskusję z innymi, aby rozwijać
swoje znajomości.
Gdyby przypadkiem gracze byli dobrze znani w społeczności gangsterów, ale
ścigał ich konkurencyjny gang, to nie stanowi to żadnego problemu - kiedy Twoi
ludzie zobaczą ich, natychmiast włączą się do walki. Nie musisz nawet pytać się
o to, aby to zrobili, po prostu kiedy zwabisz swoich wrogów na teren
sprzymierzonego z Tobą gangu, każdy z kumpli, który zauważy co się dzieje
przyłączy się, aby pomóc Ci ich zlikwidować.
Oczywiście te same zasady obejmują inne gangi. Więc jeśli CJ i jego koledzy
znajdą się na terytorium konkurencyjnego gangu, tamtejsi gangole zaatakują ich
i spróbują wysadzić wóz, w którym jadą. Jeśli CJ porusza się pieszo,
konkurencyjny gang także go zaatakuje oraz zmieni swoją taktykę w zależności od
danej sytuacji. Więc jeśli myślisz, że zabijesz grupkę zbirów, robiąc to, co w
poprzednich częściach GTA, to pomyśl jeszcze raz - teraz nie będzie to takie
proste. Oczywiście mogą oni po prostu zaatakować Cię z broni, ale równie dobrze
wysłać kilku ludzi na wprost Ciebie, aby odwrócić uwagę od tych, którzy chcą
Cię wykończyć od tyłu. Albo mogą nawet cicho się skradać i nie ujawniać aż do
momentu, gdy zaskoczą Twoją postać. Te możliwości są rzeczywiście interesujące.
“Spędziliśmy dużo czasu nad tym, aby ta interakcja była jak najlepsza i
unikalna”, powiedział Leslie Benzies. “Chcieliśmy przenieść z rzeczywistości do
gry to w jaki sposób poszczególne gangi się komunikują, zachowują, a dodatkowo
stworzyć także dla nich gesty i slang. To było duże wyzwanie, ale jeszcze
bardziej zwiększyło to grywalność”.
Ale to jest jedynie namiastka tego co spotkamy w Grand Theft Auto: San Andreas.
Jako znajomi pracowników Rockstara twierdzimy, że nadal pozostało bardzo dużo
ciekawego do pokazania i to w dodatku wielu świetnych patentów. Ale co to za
rzeczy, o których tu wspominamy? Jak długo będziecie czekać na to, zanim to dla
Was przedstawimy? Bądźcie z nami w najbliższych miesiącach, a sami się
dowiecie.